Az internetezés és az értékrend összefüggései Európában
A
könyv V. fejezete arra tesz kísérletet, hogy elhelyezze hazánkat az európai
információs térképen. Az Unió és az internet kapcsán elmondhatjuk nincsenek
határok Európában. Azonban valójában vannak különbségek, elég csupán a
történelmi múltra és a kultúrára gondolnunk.
V.1. Európa régiói és az
internethasználat
A
bemutatott adatok a 2008-ban végzett European Social Survey (ESS) kutatásból
származnak. E kutatás keretein belül kérdeztek rá az internethasználat
témakörére is. 20 európai országban végezték el a felmérést és az eredményeket
2009-ban közölték. A kutatás lehetőséget ad az internethasználat
társadalmi-kulturális hatásainak összehasonlítására az egyes országokban.
A
szerzők jól szemléltetik, hogy a történelem folyamán a határok kijelölésére
mindig nagy gondot fordítottak. Mi a helyzet az internettel, a mai technika
fejlődésének köszönhetően futótűzként terjed? Azt feltételezhetnénk, hogy az
internet és annak fejlődése teljesen független az európai államok múltjától. A
választ a következő kérdés adja meg számunkra: Milyen gyakran használja az
internetet, világhálót vagy az e-mailt, otthon munkahelyén, vagy más helyen? A
grafikon azt ábrázolja, az egyes országban milyen az internetet mindennap
használok eloszlása. Az eredmények kirajzolják az Európában a történelmi múlt
folyamán kialakult három fejlődési régiót. Nyugaton a legmagasabba az
internetet naponta használók aránya, míg kelet felé haladva ez a szám egyre
csökken. Magyarországon a megkérdezettek 27,6% használja minden nap az
internetet, míg a legmagasabb értéket Norvégia hozta 61,8%. A szociológiai
adatok nem mutatnak ekkora különbséget, minden országban döntően az aktívak és
a magasabb végzettséggel rendelkezők használják gyakran az internetet.
V.2. Etatizmus
Az
etatizmus problémakörének vizsgálata meghatározó a posztkommunista országokban
így hazánkban is. A kommunizmusban élő országokban az amúgy is gyenge
piacgazdaság is megszűnt létezni. A központi pártvezetés gátolta a szabad
kereskedelmet, piacot, azonban cserébe gondolkodott állampolgárairól. A
rendszerváltás után a beköszöntő rossz gazdasági helyzet miatt többen is
visszakívánkozta a gondoskodó állam védelme alá. Az etatizmus mértékének
kimutatására több kérdést is felettek. Első kérdésben azt vizsgálták, hogy a
válaszadó szerint az államnak kell-e a jövedelemkülönbségeket csökkenteni.
Magyarországon értetek ezzel legtöbben egyet, 4.3% gondolta így, míg a
legalacsonyabb értéket Dánia hozta 3,1%-ot. A könyvben ismertetett további
kérdésekből kitűnik, hogy a kutatásban résztvevő országok három csoportba
sorolhatóak. Antietatista-meritokratikus,
ilyen Dánia, ahol legkevésbé akarják az állam beavatkozását, a
különbségeket pedig elfogadják. Etatista-meritokratikus,
az államnak esetenként be kell avatkoznia, de a szorgalom tehetség eredményezhet
különbségeket.
Atetista-antimeritokratikus ennek tipikus képviselője hazánk, ahol abszolút
elvárják az állami beavatkozást.
V.2.1 Etatizmus és
internethasználat
A
etatizmus és antietatizmus az élet más egyéb területeivel összefonódást
mutatnak így az internethasználattal is. Minden országban kimutatható, hogy az
etatisták ritkábban használják az internetet, mint antietatista polgártársaik.
Az is tendencia, hogy az etatizmus index alacsonyabb az internetet mindennap
használók körében.
V.3. Munkahelyi autonómia
A
munkahelyi autonómiára vonatkozóan két kérdés szerepelt a kutatásban.1: Milyen
mértékben teszi/tette lehetővé a munkahelyén a vezetőség, hogy döntsön napi
munkájának megtervezésében? 2: Milyen mértékben teszi/tette lehetővé a munkahelyén
a vezetőség, hogy a szervezet/ vállalat tevékenységét érintő döntéseket
befolyásolja? Ezen kérdések adataiból állították elő az autonómia indexet,
hazánkban ez az index az egyik legkisebb mértékkel rendelkezik. Ide kapcsolódva
említik meg a szerzők, hogy az internethasználat együtt jár a legtöbb országban
a munkahelyi autonómia magasabb szintjével.
V.4. Bizalom
A
bizalom vizsgálatához az EVS-ben már használt kérdéseket alkalmazták. A
kérdések arra irányultak, hogy kiderítsék, az emberek milyen mértékben hisznek,
vagy nem hisznek mások megbízhatóságában, tisztességében, segítőkészségében. Leginkább
a skandináv országokban magas a bizalom, míg a 2004 után csatlakozott volt
kommunista országokban ez az arány a legkevesebb. Az internettel is szoros
összefüggésben vizsgálták a bizalomindexet, azt az eredményt kapták, hogy
akinek magas a bizalmi indexe annál többet használja az internetet.
V.5. Tolerancia
A
társadalmakban keletkező feszültéségek nagyon meghatározóak, kihatnak még a
gazdaság teljesítő képességére is. Napjainkban már nem kell egy-egy
kisebbségnek feltétlenül asszimilálódva beolvadnia. Azonban ez azt is maga után
vonja, hogy az egyes rétegek között magasabbak a feszültségek. A társadalmak
tolerancia szintjét azzal kívánták vizsgálni, hogy mennyire fogadják a
homoszexuálisokat, leszbikusokat, és bevándorlókat. A nyugati társadalmak szexuális
másság tekintetében sokkal befogadóbbak, mint a keletiek. Az idegenek
elfogadásának mértékére 6 kérdést állítottak össze. A kérdésekből létrehozták a
tolerancia indexet. Nem meglepő módon hazánk és a keleti államok kevésbé
toleránsak az idegenekkel szemben, mint a nyugati társadalmak. Hazánk
tolerancia nagyon alacsony pusztán 1.99.
Internethasználat
szempontjából kimutatható, hogy az azt napi szinten használok jóval toleránsabbak
a világhálót ritkábban használó társaiknál.
V.6 egyén és társadalom
A
válaszadókat felkérték, hogy töltsenek ki egy érték-tesztet is. Az érték az, ami
az egyén és a társadalom között összekötőkapocsként funkcionál. Az értékek felmérésére
Schwartz tesztet használták, amely 21 személyiségtípust különböztet meg. A
komponensek melyek kirajzolják a értékekhez kapcsolódó viszonyokat az altruizmus,
univerzalizmus, individualizmus, konformizmus. A kutatás ezen része szintén
rávilágított arra a tényre, hogy az országok ugyan európaiak de mégsem azonos
módon. Két csoport rajzolódik ki a „cselekvők” és a „szenvedők”. Az előbbiek, akik
nem igénylik a külső jóváhagyást, magasan toleránsak. Míg a szenvedők egyetlen
célja a szenvedés kibírása. Ők nem ismerik a munkahelyi autonómiát, nem
toleránsak, konformisták gyanakvóak. Illetve a két csoport között feltűnik egy
harmadik csoport is a lázadóké. Sem a cselekvő sem a szenvedő paradigmájába nem
helyezkednek bele.
V.8. Értékrend és internethasználat
A
fent említett három csoportot megvizsgálták az internethasználat tükrében is.
Feltételezték, ha az internethasználat eddig minden területtel összefüggőt, e
kutatási szegmens kapcsán is kimutatható egy eredmény. Megnézték az egyes
csoportokban a napi rendszerességgel internetezők arányát. A cselekvő csoportban
54,4%, a lázadók között 37,0%, szenvedők 24,2% bizonyult napi internet-felhasználónak.
Tehát feltételezhetjük, hogy a napi internet-felhasználók toleránsabbak elfogadóbbak
a szexuális mássággal szemben és nem idegengyűlölőek.
V.9 Európa három történeti régiója
a 21. században
A
tanulmány utolsó fejezete újra visszatér Szűcs Jenő kutatásaihoz. Azt
vizsgálták meg a kutató által meghatározott három stratégiai régióban milyen
arányban vannak a fenti személyiségű emberek. Az összevetés kimutatta, hogy
nyugaton a fejlett társadalmakban döntően cselekvő típusú személyek élnek, míg
keleten ahol a depresszió a cselekvésképtelenség uralkodik, ott a szenvedők
vannak többségben. Azt kell kimondanunk, hogy kutató által már régen
felvázoltak a mai napig fennállnak és valósak. Sajnos az is kiderül, hogy az internet a technika fejlődése nem árnyalja jelentősen a képet. Azonban azt nem
szabad elfeledni, hogy az internet egy jó eszköz, amelyben a minőség forradalma
rejlik, de ahhoz hogy igazán működjön a társadalmakban is egy minőségi
változásnak kell végbemennie. Talán ebben a minőségi változásban mi magunk is kulcsok vagyunk...
Forrás: Csepeli György, Prazsák Gergő(2010) Örök visszatérés? Társadalom az információs korban, Budapest, Jószöveg Műhely
Forrás: Csepeli György, Prazsák Gergő(2010) Örök visszatérés? Társadalom az információs korban, Budapest, Jószöveg Műhely
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése