1.1. Tanulás
és tanítás a kulturális evolúció rendszerében
A tanulás velünk született képességünk.
és úgy kell rá tekintenünk, mint az élet természetes velejárójára. A világból
felvett információink átalakulnak, ezekből építjük ki saját modelljeinket,
hipotéziseinket. A belső világmodelljeinket a már meglévő agyi reprezentációink
folyamatosan alakítják.
A fejlettebb állatfajoknál a tanulás
általános képesség, mely főleg a túlélést segíti elő számukra. A változó
jellemzőkre adott válaszminták a genomok zárt csoportjában rögzülnek már a
fogantatás pillanatában. A zárt kész programnak vannak azonban nyitott elemei
melyeket az életünk során egészítenek ki, gondoljunk csak a számukra betanított
elemekre. A természetes szelekció által azok az egyedek képezek tulajdonságaikat
átörökíteni, amik a legalkalmasabb programokat tartalmazzák. Ezáltal valósul
meg a faj környezethez való fokozatos egyre hatékonyabb alkalmazkodása. A
rendszerelmélet alapján a genetikai átadás is értelmezhető tanulási
folyamatként. A génekben felhalmozott tudás a faj tudása. A fajok genetikai
tanulása mellett meg kell említeni az egyéni tanulást is melyre már a
legegyszerűbb élőlények is képesek. A környezet modellezése ahhoz való alkalmazkodás
a fejlettebb gerinceseknél jóval fejlettebb. A genom a zárt információs
rendszerünk, míg az agyunk a nyitott. A programozott tudásaink egy része
újraírható. Az agyunk akárcsak egy számítógép folyamatosan frissül a beérkezett
információk pedig már a valóságértelmezés ilyen elemi szintjén is virtuális. Az
állatok az inger- válasz világába vannak zárva és nem férnek hozzá szabadon
tudásaikhoz, azokat adott szituáció hívja elő. Az ember elméjének különleges
fejlődése, hogy lassan elkezdett hozzáférni szabadon a szerzett információkhoz,
megtanulta átadni, tanítani. Ez a folyamat a kulturális evolúció, amelye
kezdetben a biológiai evolúcióval együtt fejlődött, majd a homo sapiens
megjelenésével vált külön fejlődési iránnyá.
Kulturális
átadás
A kulturális átadás tulajdonképpen a
kulturális evolúció feltétele, mely abban különbözik a biológiaitól, hogy a
megszerzett tapasztalatokat át tudjuk egymásnak adni. Ennek formái az
állatvilágban is megjelentek. Az embernél az utánzásos tanulást, tanítás alapján
való tanulást, együttműködéses tanulást soroljuk ide. Egyedülálló
tulajdonságunk a szociogenezis, melynek lényege hogy képesek vagyunk valós vagy
virtuális együttműködésen alapuló találékonyságra. A kulturális átadás az ember
fejlődéstörténete során, kognitív habitus láncolatokon keresztül valósul meg. A
folyamat a főemlősök epizodikus elméjétől a mai ember mentális világához. Merlin
Donald koncepciója, hogy az átadás adaptációkon keresztül több lépésben, ezek folyamatosan
új kommunikációs formák megjelenését hozták magukkal. Az új formák nem
szüntették meg a régieket, a mai elmeszerkezetben is fellelhetők, annak
funkcionárius részét képezik. Donald továbbá egy evolúciós kontinuumban
egyesíti az ember pszichikus fejlődésének biológiai, kulturális, technológiai
faktorait.
Mimetikus
kultúra
Az ember sajátos kulturális
manifesztációjának első lépése. A szó görög eredetű utánzást jelent. Az mimézis,
utánzás tudatos, szándékos, de nem nyelvi. A Homo erectus, kognitív univerzuma,
a Homo sapiens megjelenéséig tart. A mimetikus és epizodikus elme közti különbségek:
a külvilág eddig nem tapasztalt új értelmezése, lehetővé vált a reprezentációk újraírása,
amelyek egy része mások számára is átadhatóvá váltak. A legfontosabb kognitív információk
a belső reprezentációkban tárolt információk lettek. A külvilág modelljei
finomodtak, képessé vált a faj az önreflexióra. továbbá a szándék és gondolat
tulajdonítás műveleteire. A szándéktulajdonítás esetei már a főemlősöknél is
felfedezhetőek, de semmiképpen sem olyan intencionálisan mint az embernél. Az
osztott intencionalitás közös célokat. koordinált cselekvési terveket és közös
figyelmi jeleneteket foglal magába. A társakkal való együttműködés hozta
megával a kommunikációs kényszert. A mimézis az első kommunikációs forma még a
nyelv előtt. A mímelésnek köszönhetően jelent meg először a közös tudás, a
másokkal megosztott realitás új virtuális világa. A Homo erectusnál kialakult
és genomjaiban rögzült a pedagógia a hatékony tudástranszfer. A pedagógia az
evolúció designja és a gyerek már születésekor tudja az öt körülvevők, mind
tudásforrást jelentenek számára. Donald rávilágít arra a tényre, hogy egyes ma
élő társadalmakban a mimézis révén tanulnak. A mimézis minden pedagógia
integráns része, és alaprétege.
Mitikus
kultúra
A mimetikus kultúra
nagyon sikernek bizonyult csaknem egy millió évig fennmaradt. Ezen időszak
alatt a Homo erctus csoportokat jól működő közösségeket alakított ki. Az idő
csaknem megállt ebben a világban ennek egyik oka az is lehetett, hogy az akkori
tudás még nagyon az epizodikus elemekre épült. A változás a beszélt nyelv
kialakulásával következett be, mely biztosította a hatékonyabb kommunikációs
formát. Donald szerint a nyelv az elme értelemkereső konstrukciós törekvéseinek
eszközeként jött létre. A Homo sapiens számára ez tette lehetővé a világ finom
analízisét. A nyelv megjelenése után, folyamatosan alakultak ki a jelek és azok
rendszerei. Megjelent a modellezés új szintje a szimbolikus invenció.
Médiumváltás történik, az információk továbbadása már nem a test által valósul
meg, hanem a hangképző szervek által. Megszületett az első absztrakt
szimbólumrendszer a nyelv. A beszélt nyelv alapvető fontosságú a tudásátadásban,
egyfajta tanítási tanulási médium. A nyelv mai napig meghatározó szerepű és
hétköznapi életünk elképzelhetetlen nélküle.
Teoretikus
kultúra
Az emberi
információkezelés legújabb dimenziója. Lényege abban áll, hogy a szimbólumoknak
az új osztályát felfedezték fel: külső grafikus reprezentációk készítésének
feltalálása. Vagyis „vizuoszimbolikus” újítás, mely alapvetően ismét magával
hozta az ember környezetének változását. Kihelyeződtek a tároló rendszerek, már
nem csak az agyunk tárolt emlékképeket, hanem fizikálisan megfoghatóvá váltak
ezek az élmények. Új feladat volt a szimbólumrendszerek kialakítása, és annak dekódolásának
elsajátítása. Az ilyen módon összegyűjtött tudást főleg a bal agyfélteke
kezeli. A felvett információk miatt a képzelőerőnk is elindul, ennek központja
jobb agyfélteke. Ez az epizodikus tudásunk központja. A területek együttműködésének
jó példája az olvasás, hiszen a ball agyfélteke dolgozza fel az információt,
melyre a jobb agyfélteke képeket konstruál. A teoretikus kultúra megjelenésével
a tudás átadás tér és idő függetlenné vált, illetve az átadható tudás nagysága
is kiszélesedett. Az írásbeliség átalakított a társadalmakat, lehetővé tette
számukra a fejlődést. Ahogy Hajnal István írja az eddig simán egymás mellett gördülő
kerekekre fogak kerültek ez által. Átalakult az emberi tudat szerkezete, új
távlatokat nyitott az elvont fogalmi gondolkodás, a bonyolultabb jelentéstartalmi
összefüggéseket felismerni képes reflektáló elme előtt.
A modern iskola is az írásbeliség
fejlődésével a nyomtatással alakult át. Kialakul a Gutenberg galaxis, amiben
minden olyan külön helyet foglal el, mint a betűk az írás során. A padok a
teremben a termek egymástól külön. Megteremtődött az információ tudás
specifikus lineárisan egymásra épülő átadása. Az információ átadás az iskola
egyfajta elkülönítési alapként szolgál, a munkamegosztásban betöltött hely
szerint. Ez a szerep és merev kialakult klasszikus tanítási formák egészen a 19
század végéig bebetonozva maradtak. Ekkor jelentek meg az első reformpedagógiai
törekvések, azonban ezek sem bizonyultak igazán áttörőnek. Felmerül a kérdés,
mi okozza a tradicionális oktatás rendíthetetlen ellenállóságát?
Az
elektronikus média és a hálózatok világa
A nyomtatással készült
szimbólumtároló eszközök által meghatározott kulturális formációt McLuhan
Gutenberg galaxisnak nevezte el. Az elektronikus médiumokat Marconi és Edisoni
konstellációnak híja- a kérdés a következő vajon ez az új változás alapvetően
átformálja-e a könyvbeliségen alapuló világunkat, és ez által az egész
társadalmat. A kutatók között sincs a kérdésben egyetértés, egy biztos a kognitív
habitus újra változóban van a kérdés az milyen horderejű lesz a korábbi
változásokhoz képest. A számítógépek, az algoritmusok világának megismerésével
új lehetőségek nyílnak meg számunkra. A számítógépeken, szoftvereken túl a
Gutenberg galaxisnak a telekommunikációs eszközös rohamos fejlődésével is fel
kell venni a versenyt. A fejlődés gyors volt, hamar eljutottunk napjaink
vezérmédiáihoz a televízióhoz és az internethez. A világháló a föld minden
lakójának megadja a globális kommunikáció lehetőségét.”Bármit, bármikor” érzést
okoz. Bárhol bárkivel beszélhetek, bárkitől vásárolhatok stb. A bővülő hálózati
közszféra révén, egyre inkább megrendülni látszik a hagyományos oktatás eddig
bebetonozott alapja. Ez az oktatás minden szintjén komoly kihívásokat jelent. A
szakma fontos feladata a kihívásokra adandó válaszok megtalálása.
Szimbolikus
környezetek és kognitív habitus 21. század elején
Az első fontos lényegi
kérdés az új kognitív habitus miben más, miben új az előbbiekhez képest. Az
összehasonlítás alapjául a KTR eszközköznek tekinthető könyvlap és számítógép
képernyője mindkettő reprezentatív példája korának.
A kutatók arra a következtetésre
jutnak, hogy a digitális médiumok sora nem hozott kiemelkedően újat. Saját
véleményem szerint, ha vizsgált kontextusban nem is hozott nagy eredményt,
szerepe egyáltalán nem tekinthető haszontalannak. Az internet a maga módján
jelentősen megkönnyítette életünket, még ha hozott is magával gondokat.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése