Eheti és egyben utolsó feladatunk két kérdés köré
csoportosult. Bejegyzésemben ezekre keresem a választ.
A kérdések a
következőek:
Ergonómia?
Az ergonómia görög
eredetű szó, az ergos (ember) és a nomos (törvények) szavakból jött létre. A
tudomány az ember és a technikai eszközök illetve a környezet illesztésével
foglalkozik. Tulajdonképpen ember központú műszaki kialakítás jelent a fogalom.
Az ergonómia főbb területei az anatómia, biomechanika, antropometria, fiziológia,
pszichológia. Miért fontos ez nekünk? E tudomány is szervesen kapcsolódik az
andragógiához, hiszen mint oktatási, képzési szakemberek bármikor kaphatunk
olyan feladatot ahol, online, virtuális tanulási környezetekkel kell
foglalkoznunk, tananyagot kell szerkesszünk, vagy éppen egy tanulóteret kell
megterveznünk stb. Ehhez hasonló feladatok sikeres elvégzéséhez lehet számunkra
segítségül az ergonómia. A következőkben tárgyalt pontok alapján sokkal jobban
tudunk szakértői szemmel vizsgálni oktatási környezeteket, web felületeket.
Elektronikus tanulási
környezetek ergonómiai szempontjai...
Általánosan elvárható
az elektronikus környezetek esetében is a 4H érvényesülése. Melyek a
következőek: használhatóság, hatékonyság, hatásosság hozzáférhetőség.
Használhatóság
alatt az értjük, hogy legyen az elektronikus környezetünknek könnyen tanulható
a használata, ne okozzon se tanárnak sem diáknak sok munkaórát magabiztos
kezelés elsajátítása. Erre már csak azért is oda kell figyelni mert, aki felhasználja
vélhetőleg nagyon sok időt tölt majd programmal.
Fontos gyorsan
kezelhető legyen és a hibákat is ejtünk azok viszonylag könnyen orvosolhatóak
legyenek. Következetesen legyen az oldal felépítve, könnyen visszatudjunk
állítani az elhibázott részeket.
Arra is figyelmet kell
szánnunk, hogy a megtanult kezelési mód ne változzon meg drasztikusan, ha
valamit változtatunk azt lassan vezessük be, hogy ne okozzunk kellemetlenséget
a felhasználónak.
A felület a megfelelő
és szükséges tartalmakkal rendelkezzen és a feladat teljesítésekhez kapcsolódó
funkciókat is elérhetővé tegye. Ha a felület csak a tanulást szolgálja ne
tűzdeljük tele a tanulás szempontjából felesleges tartalmakkal, az csak elvonja
a figyelmünket, és gátolja az érdemi munkát.
Hatékony információ
közlés alatt arra kell gondolni, hogy a fontos információk szem elé kerüljenek.
A lényeges információkat tartalmazó elemeket könnyen el lehessen érni. Figyelemfelkeltőek
legyenek.
Hatékonyság
kapcsán a hármas egységre kell odafigyelnünk. Design, használhatóság, tartalom. El kell fogadnunk a tényt, hogy a
jó tanuláshoz a design legalább olyan fontos mint a tartalom. Hiszen gondoljunk
csak bele, milyen érzés lenne egy szétszórt, megtervezetlen térben tanulni? A
környezetünk kihatással van ránk. Joggal feltételezhetjük tehát ha a következő
pontokra odafigyelünk, sokkal pozitívabb tanulásélménnyel gazdagodhatnak a
tanulók. Ez pedig motiváció szempontjából is hasznos. Azonban nem szabad csak a
designal foglalkozni, meg kell találnunk az egyensúlyt, mert lehet hogy nagyon
szépek a betűk és színeik csak éppen nehezen olvashatóak.
Tanulási tartalomhoz kapcsolódó
kritériumok:
Magyarázó ábrák, diagramok,
animációk. Ezek azok az elemek melyek színesítik a tanulás és segítik a
megértés. Azonban fontos a jól eltalált mennyiségük tanagyaggal való
összehangolásuk. A tananyagokat tanulható logikusan egymásra épülő rendszerként
kell felépíteni. Akkor jó egy tananyag ha kellően inspiráló interaktív.
Gondolni kell arra, hogy minden tanuló más, ma már egyéni tanulási utakra van
igény, ami feltételezi azt is hogy az ilyen oldalakon több féle igényt is
kielégítő feladatokat találnak.
Megjelenítéssel, designnal
összefüggő kritériumok:
Ahogy már a
korábbiakban is utaltam rá nagyon fontos a könnyen használhatóság, mert ez az
első lépés a könnyű örömet okozó tanulás felé.
Meghatározó az oldal
tagolása, a lényegi információk mindig láthatóak legyenek.
A színekkel betűtípussal
való játék, amilyen jól olyan rosszul is elsülhet. Mindenek előtt törekedjünk a
középút megtalálására. Ha lehet kérjük ki mások véleményét is, mert ami nekünk
tetszik az lehet hogy másnak zavaró. Ne használjunk erős neon színeket, csak
abban az esetben válasszuk erős színt ha egy nagyon lényeges információt akarunk
kiemelni. Az oldalon ne használjunk 2-3 féle színnél többet és igyekezzünk azok
harmonikus együtt használatára. A betűtípusok tekintetében hasonlóan fontos,
hogy jól olvasható legyen és szintén csak 2-3 félét használjunk belőlük. Betűméreteknél
tartózkodjunk a túl kicsi és túl nagy használatától egyaránt. Azt a tényt
emeljük és hangsúlyozzuk ki, ami valóban fontos, érdemi információ.
Visszajelzés és nyomon
követés főleg a tanár jelenlétét általában nélkülöző programoknál, oktatási
környezeteknél elengedhetetlen. Hiszen nincs lehetőség visszajelzésre mástól
csak a programtól. Fontos, hogy hiteles és valós képet adjon a felhasználónak.
Hatásos
környezet elvárt tulajdonságai. Első szempont,
hogy legyen könnyen használható, mert a tanulás maga is megerőltető folyamat,
nem kell hogy az oldal használata már komoly energiákat emésszen fel. Emeli a
tanulási élményt, ha elgondolkodtató és lényeget bemutató egyszerre a felület,
lehetőséget ad interaktivitásra, megoldhatóak rajta kreatív feladatok,
melyekről kapun visszacsatolást és önértékelést is tudunk kivitelezni. Manapság
nagyon fontos, hogy közösségi funkcióval is ellegyen látva az oldal. Ennek
fontosságára jó példa, hogy a Facebookon ami eredetileg egy közösségi oldal
szerveződnek tanulókörök. Az oldal ergonómia szempontból is sikeres, hiszen
könnyen használható egyszerű és több opciót, lehetőséget hordoz magában.
Kommunikálhatunk, megoszthatunk tudástartalmakat. Hasonlóan pozitív példa a
Second Life környezet is. Lehetőségünk van interaktív, szórakoztató,
környezetben tanulni. A külön nekünk kialakított virtuális kampuszban minden
adott ahhoz, hogy érdemben a feladatainkkal foglalkozzunk, nem találunk a
térben zavaró tényezőket. Azonban ha kedvünk van a kötelez feladat után
szabadon szerezhetünk élményeket a virtuális világról.
Akadálymentesség,
hozzáférhetőség szempontjából hajlamosok vagyunk
elfeledkezni arról, hogy vannak speciális fogyatékkal élő diáktársaink.
Számukra ugyan úgy biztosítanunk kell fenti pontokat. Erről a 1998. évi XXVI.
törvény is gondoskodik. Biztosítani kell ezen tanulótársainknak is a
tartalmakhoz való hozzáférést a tanulás minőségi élményét. Persze jóval
nehezebb, és specializálni kell a tartalmakat és azok elérhetőségét. Úgy hiszem
azonban nekünk akik emberekkel foglalkozunk, rendelkeznünk kell ezzel a fajta
szociális érzékenységgel és hivatástudattal.
Tanulási
tevékenység minőségi tényezői 3M
Az
itt felsorolt kritériumok azért meghatározóak, mert ha ezeknek eleget teszünk a
diákok tanulási folyamata jó eséllyel sikeres lesz. Persze fontos a tanulok
saját személyisége, tanulási célja, motivációja, de ezek egy jó tanulási
programmal serkenthetőek.
Meaningful:
Ez a kritérium arra vonatkozik megértik e tanagyagot, közérthetően van-e
megfogalmazva számukra. Persze itt figyelembe kell venni a korosztályt és a
tudományterületet a tanulás célját.
Memorable:
emlékezni fognak-e a tanultakra? Eléggé látványos és megragadó volt-e az anyag,
voltak e benne olyan érzelmi hatások elemek, melyekre az ember esetleg évek
múlva is visszaemlékezik.
Motivational: használni fogják-e a tanultakat? Felkeltette-e eléggé a tanulok
figyelmét annyira, hogy elindítson egy motivációs folyamatot? Véleményem
szerint az a jó óra vagy tanagyag ami gondolkodásra vagy cselekvésre késztet,
ami felhozza bennem az - Én miért nem ezt csinálom?- érzést. Vagy örömet és
lelkesedést okoz a tanulása.
Feltételei
pedig:
Átlátható, hatékony
felhasználói felület
Felhasználó kognitív és érzelmi
bevonása
Megfelelő tanulási folyamat
szervezése, tartalom vagy irányítás biztosítása
Tanulási
környezetek minőségi szempontjai:
Kommunikációs
eszközök használata
Azt
tapasztalom a feladatok megoldása kapcsán, hogy a kommunikációs lehetőségek
biztosítására van a legnagyobb igény. A sikeres feladatmegoldás, tanulás
szempontjából kell, hogy kommunikálni tudjunk tanárainkkal, a rendszer üzemeltetőivel,
illetve egymással is. Talán a legfontosabb az egymással történő kommunikáció
ebből a szempontból az SL-t emelném ki, ami maradéktalanul biztosította
számunkra a zavartalan kommunikációt a félév során.
Interaktivitás
mértéke
Az
ember szórakozva cselekedtetve tanul szívesen, hiszen így nem érzi a
megtanulandó anyag súlyát. Az SL rendszer erre teljes mértékben odafigyelt,
változatos feladatival, megmosolyogtató lehetőségeivel, például az emelkedő
székek, a repülés vagy a virtuális ruhabolt. Úgy érzem maradéktalanul
kiélhettük az interaktivitás utáni vágyunkat a félév során.
A
fent kifejtett szempontok véleményem szerint szinte kivétel nélkül fontosak,
hiszen ezek nagyjából egymásra épülő elemek. Persze idealizált dolog lenne azt
feltételezni, hogy mindig minden kritérium maradék nélkül megvalósul. Úgy
gondolom ezen hiányosságok szembetűnése attól is függ melyik oldalról
közelítjük az adott tanulási környezetet. Tanár, diák, számítástechnikus. Vagy
éppen mire, és milyen szinten kívánom használni az adott felületet. Lehet hogy
lesz olyan funkció amit soha nem fogunk használni, másikat pedig napi
rendszerességgel.
A feltett
kérdésre megosztott választ tudnék adni. Véleményem szerint különbéget tenni a
4H tulajdonságok között lehet. Hiszen mindegyik tanulási környezet egyedi
szituáció és más és más igényeket hordoz magában. Teljesen más elemeken van a
hangsúly egy SL-ben tartott órán, mint egy kontakt oktatási környezetben
kivitelezett óránál. Míg előbbinél meghatározó a design addig a kontakt
oktatási folyamatban erre az ember hajlamos kevésé figyelni, arról nem is
beszélve hogy a téralakítás is sokkal bonyolultabb folyamat lenne. Ezzel
szemben nem tennék különbséget a 3M elemei között mert azok olyan minőségi tényezők
melyeknek minden oktatási környezetben, meg kell valósulniuk, hogy sikeres,
minőségi tanulás valósuljon meg.
Az elektronikus
tanulási környezetekről...
Kontakt környezet: Az
oktatásban résztvevők egy térben és időben vesznek részt az oktatásban. Az
általuk használt technikai eszközök a digitális tábla, mobil, táblagép. A
tartalom és a kommunikáció azonban a zárt tér kereteit nem lépi át. Adott
térhez és időhöz köthető. Ebben az esetben nem szoftverek ergonómiáján van a
hangsúly hanem a tér berendezési tárgyain, székeken padokon, egyéb a terem
otthonosságát fokozó elemeken.
Online eszközökkel
támogatott kontakt: A tanulok és tanár nagy valószínűséggel egy térben és
időben vannak jelen, de már használnak online eszközöket is. Ilyenek lehetnek a
fejlesztő szoftverek, játékok. Ebben az eseten szintén jelentős szerepe van a
terem berendezésének ergonómiájának, de már a szoftver ergonómia is szerepet
kap, hiszen nem mindegy milyen kiegészítő programmal támogatjuk a tanulást.
Támogassa és ne elvonja a figyelmet.
Blended learning: A
tanulás tanítás folyamata néha jelenléti oktatásban néha online módon valósul
meg. Esetenként csoportos vagy egyéni formában. Kiegészítő lehetőség az online
vagy virtuális környezetben való tevékenység pl. blog, virtuális konzultáció. A
kontakt oktatás és a távoktatás ergonómia szempontjait is.
Távoktatás: Túlnyomórészt
online vagy virtuális környezetben megvalósuló tevékenység. Központi gondolata,
hogy tevékenykedtető legyen vagy tartalomközpontú. A távoktatás több csoportra
ontható nem mindegy ugyanis, hogy hagyományos vagy online távoktatásról
beszélünk. Minden változatnak sajátos tulajdonságai vannak amihez igazítanunk
kell az ergonómiai szempontokat.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése