2012. június 3., vasárnap

A humán kognitív architektúra fejlődéstörténete



Az emberi faj nem mai formájában bukkant fel a fajok között. A humán kognitív architektúránk lassan épült fel és nyerte el mai formáját. Az egymásra épülésről és lépésekről nincs egyetértés a kutatók között. Egyik leginkább elfogadott elmélet Merlin Donald nevéhez fűződik, aki három fejlődési szakaszt nevez meg. Az emberi elmére ható három forradalmi lépés jelentős eredményeket hozott a mentális reprezentációnk területén, a gondolkodásmódunkban, és kommunikációnkban.

A genetikai átadástól a kulturális tanulásig

A külvilág standard lassan változó jellemzőire adandó válaszminták az állatok génkészletében a genomokban vannak rögzítve. Az egyes fajokat, azok egyedeit alkalmassá teszi a környezetegyes részeihez való alkalmazkodásra. A genom egy zárt programcsoport, amely a fogantatáskor rögzül és többé nem írható vagy programozható át. Azonban az utasítás készletnek léteznek, nyitott elemei melyekbe lehet írni például a madár is ezért tanítható énekelni. A biológiai evolúció folyamán ezeket a géneket adják át a fajok ezzel biztosítva a faj fennmaradását és alkalmazkodó képességét. Ezek a központi fajra jellemző tudáskészletek, amik az egyedi testekben manifesztálódnak. A genetikai átadás mellet azonban vannak nyitott rendszerek is, a tapasztalatszerzés, és tanulás lehetősége már az élet kezdeti formáival megjelent. Ez nem más, mint a környezethez való alkalmazkodás hatékony eszköze. A nyitott információs rendszer központja az agy. A környezet hatásait, impulzusait felfogva programozódik. A programok folyamatosan módosulhatnak és felülírhatóak. Mayr felfogása szerint a zárt rendszerek irányítják az egzisztenciát létezést, míg a nyitott rendszerek, részben nyitott rendszerek a tapasztalást és a viselkedést. A tanulásnak ez a módja a belső reprezentációk folyamatos változását jelenti a külső környezeti hatások nyomására. Központban a környezet szerepel és annak formáló ereje. A főemlősök elméje is a külső környezet szabályozása alatt áll. Életük epizódok sorozataként játszódik le, emlékezeti rendszerük a velük történt dolgok reprezentációjára épül. Merlin Donald szerint, ha magunk evolúciós folyamatát akarjuk értelmezni az emberszabásúak kognitív világából és társas kapcsolatrendszeréből kell kiindulni. Merlin ezt epizodikus kultúrának nevezi mely az emberi kognitív evolúció első lépcsőjének tekinthető. 

A kulturális átadás

A kulturális evolúció feltételét értjük alatta. Egy jelenség mely az állatvilágban is megfigyelhető. Jellegzetessége abban áll, hogy a fajok egyes egyedei, ezáltal képesek egymásnak tapasztalataikat megszerzett tudásaikat is átadni. A főemlősöknél ennek leggyakoribb módja a :expozíció, ingerfokozás, mímelés. emberek esetében ennek legmeghatározóbb formái, a mímelés, utánzásos tanulás, együttműködéses tanulás. Az embert megkülönböztető sajátosság a szociógenezis, mely közösen csoportosan létrejövő alkotást jelent melyet az egyed maga nem tudott volna létrehozni. További különbség, hogy mi képesek vagyunk saját érzelmeinket, reprezentációinkat megosztani másokkal. 

Mimetikus kultúra

A kifejezés görög eredetű szóból származik, és utánzást jelent. Az emberi kulturális környezet első történeti manifesztációja. A homo erectus kognitív univerzuma, ami körülbelül 2 millió évvel ezelőtt kezdődhetett és egészen a homo sapiens megjelenéséig dominált. A külvilág korábbitól eltérő értelmezésében rejlik a változás. A pszichikus világ tartalmainak felidézése nagyban függetlenedett a környezettől, gazdagabb belső pszichikus világ alakult ki. Megjelent az igény az reprezentációkat másokkal is közölhetővé tegyük, megfigyeljünk másokat és a külvilágot. A tudás genetikai átadásaként megjelenik a pedagógia, olyan rögzült genom, ami a hatékony tudástranszfert segíti elő. Sajátos szerkezetű kommunikáció. 

Mitikus kultúra

A homo erectus kultúrája nagyon sikeresnek bizonyult, több mint egy millió éven keresztül fennmaradt. Ami az áttörést hozta a szóbeli kommunikáció volt. Annak megjelenéséig még nagyon kötődtek a környezeti hatásokhoz, még mindig túlzottan az eseményekhez kötődtek. Donald véleménye szerint a nyelv az elme értelemkereső konstrukciós törekvéseként jött létre. A beszéd megjelenése rendkívül hatékony modellező és kommunikációs eszköznek bizonyult. A nyelvmegjelenésével megjelent az ember életében a modellalkotás új szintje, a szimbolikus invenció. Ekkor médiumváltás történik, most már nem a testünk a kifejező eszközünk, belső reprezentációinkat a nyelvünkkel fejezzük ki. A beszélt nyelv nagyon fontos pontosabb információ átadást tesz lehetővé, ideális tanulási és tanítási médium. Létével megvalósul a szimbólumhasználatra épülő gondolkodásmód. Ez a fajta szemtől szembe történő kapcsolattartás az emberek között a mai napig meghatározó. Beszédünk során a nyelvi tartalmakat gesztikulációval, nonverbális jelekkel egészítjük ki. 

Teoretikus kultúra

A teoretikusnak nevezett korszak a modern mai kor. Megjelenik az írás, mint a nyelv rögzített kifejezésmódja. A kihelyezett szimbólumokkal lehetővé vált az információ átadás személy tér és idefüggetlenné vált. Ezzel jelentősen szélesedett az átadható tudások köre és sokkal nagyobb közönség számára vált elérhetővé. Nagy különbség az írás és olvasás között, hogy míg a beszéd velünk született készségeken alapszik addig az írást pusztán tanulási folyamatok kapcsán lehet elsajátítani. A grafikus reprezentációk feltalálásának következtében a hangsúly az auditív modalitásról a vizualitásra helyeződött át. Ennek kapcsán kezdett változni az információ feldolgozó rendszereink működése is, hiszen e területet az agy más területe irányítja. A modern társadalmakban az írás használatával a gondolkodásmód is megváltozott. Megjelent analitikus, pragmatikus, logikai- tudományos világértelmezés. Az írás emberiségre gyakorolt hatását több kutató is elemezte. A külső formális tárolóeszközök életre hívták a szervezett oktatási formát. Hiszen a gyerekeknek el kellett sajátítani ezeknek a külső szimbolikus tároló rendszereket. Azonban az írás ismerete sokáig csak kiváltságos rétegek sajátja volt. Nagy áttörést jelentett a könyv megjelenése melynek köszönhetően még szélesebb rétegek számára lehetett biztosítani a tudást.
A teoretikus kultúra létrehozta a modern embert és vele együtt kiformálta a modern társadalmakat is. A nyomtatással létrejövő új formációt McLuhan Gutenberg galaxisnak nevezte el. Azonban az új információs technológia megjelenésével a Gutenberg galaxinak számolnia kell, azt nem tudhatjuk, hogy a fejlődési irány új kommunikációs, információs világot hoz e létre. Annyi bizonyos az információs környezet két alapvető elemmel bővül, egyik ilyen új elem a számítógép mely a kihelyezett agyi kapacitásunkká vált tulajdonképpen. Másik kihívás a Gutenberg galaxis számára az infokommunikációs eszközök rohamos fejlődése. Ami az elektromos távíróval kezdődött, ma már internet, mobiltelefon…Kialakulóban van és egyre meghatározóbb a hálózat.  

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése