A feladatot az egyetem virtuális kampuszának területén, az 530-as teremben hallgathattuk meg.
A feladat keretében az alábbi lehetőségek közül közül választhattunk:
1. oktatási módszerek
2. tervezés
3. felhasználói sajátosságok
4. differenciálás
5. értékelés
A fent említett témák közül az értékelés mellett döntöttünk.
Az
értékelés és ellenőrzés mind a pedagógiában, mind az andragógiában
elengedhetetlen. Az értékelés alapvető célja, hogy információkat
szerezzük a tanulók tudásáról, személyiségükről, fejlődésükről. Ennek
szükségessége abban áll, hogy ezek megismerése után egyedibb, személyre
szabottabb tanulási utak alakíthatóak ki. Továbbá pedig, hogy a
fejlesztés tartalma megalapozottá válik az értékelések tükrében. Vannak
tények, melyek önmagunkban is jelentéssel bírnak, a mérések többsége
azonban csak más eredményekkel, tényekkel, információkkal lesznek igazán
informatívak számunkra. Az értékelést többnek kell tekintenünk puszta
adatoknál: tartalmazza a viszonyítás mozzanatát is, az értékelés mérési
eredmény összevetését jelenti más mérési adatokkal, gyakran előre
meghatározott szinttel, elvárással, céllal.
Napjainkban,
mikor az oktatás egyre jobban átlépi a zárt tantermek kereteit, és
teret hódít az online tanulás, a virtuális oktatás, az értékelés szerepe
és módja is változik. Ennek oka, hogy egyre személyre szabottabb
tanulási utakra van szükség. Tehát az értékelés az ellenőrzőbe beírt
jegyből egy magasabb, hasznosabb, komplexebb szintre lép. Kirajzolja
számunkra továbblépésünk lehetőségeit.
Értékelés funkciói:
- A tanárt tájékoztatja munkája eredményéről
- A tanulót tájékoztatja munkájában elért eredményéről
- Informálja a szülőket
- Mintát ad az értékelés módjára
- Közösségi mércét alakít
- Szelektál
- Motivál
- Minősít
- Orientál
Az értékelés problematikája négy alapvető kérdésre fűzhető fel, melyek kirajzolják a további vázlatokat.
- Miért?- Értékelés szintjei, funkciói.
- Mit?-Az értékelés probléma elvi, fogalmi operacionalizálása. Változók meghatározás. Viszonyítási alap meghatározása.
- Mikor?- Az oktatási folyamat mely fázisában történik az értékelés.
- Hogyan?-Az értékelés gyakorlati operacionalizálása, mérőeszköz, mérési eljárás kidolgozása.
A következőkben a pedagógiai értékelés három formáját (diagnosztikus, a formatív és a szummatív) ismertetjük.
Diagnosztikus értékelés
A
fogalom alatt feltáró értékelést értünk. Mindazon folyamatok, eljárások
és intézkedések összességét, melyek a pedagógiai folyamat adott
szakaszának eredményeit, problémáit tárják fel. Módosító stratégiák
megalapozását hivatott előkészíteni, melynek feladata a
döntés-előkészítés. Ilyenkor a feltételeknek, illetve az egyének és
csoportok jellemzőinek megváltoztatásához, fejlesztéséhez kívánunk
információkat gyűjteni. (Pl. ha az alapkérdés az, hogy a tanuló elérte-e
a továbbhaladáshoz szükséges teljesítményszintet, vagy kompenzáló,
illetve dúsító, tehetséggondozó foglalkozásokon kell részt vennie.)
Ilyen
értékelésnek minősül például a nyelvi szintfelmérő is. Ezeket azonban
nem szabad osztályozni, hiszen ez a fajta értékelés csak a tanuló már
megszerzett tudásáról, elsajátított kompetenciáiról ad képet.
Formatív értékelés
Formatív
értékelés a tanulási-oktatási folyamat közben történik. A formatív
értékelés történhet szóban és írásban. Elsődleges funkciója a tanulási
folyamat segítése, informálás, motiválás. Formatív értékelés során jól
lehet a tanuló szükségleteihez igazodni. A tanuló számára is informatív
jelleggel bír, hiszen képet kaphat a saját teljesítményéről.
Az
az optimális, ha a formatív értékelés folyamatos, gyakori. Azonban
mindig figyelembe kell venni az adott osztály vagy csoport
sajátosságait, és nem szabad a számonkérést fegyelmezési célokra
használni.
Az
oktatási folyamat elején világos tanulási célokat, követelményeket kell
meghatározzunk. Figyelembe kell vennünk a tanulók gondolkodási,
tanulási folyamatának sajátosságait. Lehetőség szerint a tanulási
folyamatot az egyéni szükségletekhez igazítsuk (ez leginkább felnőtt
tanulók esetében valósítható meg).
Fontos,
hogy a tanuló az értékelés alkalmával biztonságban érezze magát, ne
szégyenítsék meg, ha hibázik, az értékelést ne lelki teherként,
frusztrációként élje meg. Számtalan olyan esetről hallunk amikor
gyerekek vagy épp a felnőtt tanulók stresszhelyzetként élik meg a
számonkérést, ami csökkenti a teljesítményüket. Továbbá kihat a későbbi
motivációjukra is.
A formatív értékelés technikái:
- Portfóliók, feljegyzések, tanulói naplók készítése. Ezek alapján nyomon követhető a tanuló fejlődési útja.
- Folyamatos visszajelzés a tanuló teljesítményéről (verbális és non-verbális eszközökkel).
- Tanulói önértékelés,
- Társak értékelése,
- Csoportmegbeszélések,
- Követelményminták, példatárak alkalmazása,
- Fogalmi térképezés (concept map)
- Diagnosztikus teszt
Szummatív értékelés
A
szummatív értékelés összegző, minősítő értékelést jelent. Informál
minket arról, hogy valamely tanulmányi szakaszban, például a tanév, vagy
egy adott oktatási szakasz végén a diák hogyan tett eleget a tanulmányi
követelményeknek. A szummatív értékelés leggyakoribb formája a félévi
és év végi osztályzat, valamint a vizsga.
Ez az értékelési forma azért hasznos, mert így képet kaphatunk a tanulás eredményességéről.
A
szummatív értékelés akkor látja el jól funkcióját, ha a mérés korrekt,
objektív, megbízható. Megfelelő érzékenységű, azaz alkalmas arra, hogy
kellő pontossággal kimutassa, a diákok teljesítményében jelentkező
különbségeket. Ez azért is fontos mert a szummatív értékelésnek az
ember jövőjének tekintetében komoly tétje van. Vizsgáink, jegyeink
belépőként szolgálnak az oktatás egyes színtereibe és a munkaerőpiacra
is. Ezért erős társadalmi igény van arra, hogy ezek a mérések
igazságosak legyenek.
Azonban
az a tapasztalatunk, hogy ez az értékelési forma nem úgy valósul meg,
ahogy az optimális lenne. A tanuló nem kap részletes visszajelzést
arról, hogy hogyan lehetne jobb, teljesítményét milyen módon tudná
fokozni. Ez sajnos legtöbb esetben mind a felnőtt, mind a gyerek
tanulókra igaz: a tanárok nem szentelnek elég figyelmet arra, hogy a
diákot valódi, fejlesztő értékeléssel illessék.
Úgy
gondoljuk, hogy ez a veszély online vagy virtuális környezetben is
fennáll. Előző félévben egyik kurzusunkat online környezetben (Moodle)
kellett abszolválni. Véleményünk szerint a vizsgáztatás és az értékelés
módjának hibája abban állt, hogy elmaradt a valóban segítő, későbbiekben
is hasznosítható visszajelzés. Csupán egy osztályzatot kaptunk a
folyamat végén. Úgy gondoljuk tehát, hogy ebben az esetben (azon kurzus
keretei között) ez a fajta program nem volt szerencsés választás.
13+1 jó tanács andragógusoknak az értékeléshez
1. Mindig próbáljunk objektívak lenni értékeléskor. (Tehát ne szimpátiára osztályozzunk).
2.
Indokolt esetben azonban vegyük figyelembe a tanulók sajátosságait
(Például: egy beszédhibás emberrel legyünk türelmesek, ne várjunk el
tőle hosszú, szabatos feleletet.)
3. Vegye figyelembe, hogy a kapott eredmény befolyásolhatja a tanuló motiváltságát, életének további alakulását.
4. Teremtsünk a vizsgázáshoz megfelelő, nyugodt légkört, hogy teljesítményének demonstrálásához minden feltétel adott legyen.
5. A tanár ne éljen vissza a hatalmával.
6. A számonkérés ne fegyelmező eszköz legyen.
7. Az értékelést igazítsa a feladat elvégzésének helyéhez, platformjához. (valós, online vagy virtuális környezet stb.)
8.
Az értékelés módját előre beszéljük meg, rögzítsük. Év elején
tisztázzuk a résztvevőkkel a követelményrendszert. Csak indokolt esetben
változtassunk rajta.
9. Az értékelés legyen valódi, informatív visszacsatolás a teljesítményről.
10.
A személyiségi jogokat mind verbális, mind nonverbális értékelés során
tartsuk tiszteletben. Ne szégyenítsük meg a tanulót a többiek előtt.
11.A számonkérés időpontjában legyünk következetesek. Ha beígértünk egy dolgozatot, felelést, ahhoz tartsuk magunkat.
12. Előre egyezzünk meg a számonkérés témájában. Ne követeljük meg olyat, ami nem volt benne a tananyagban.
13. Adjunk lehetőséget a tanulónak a javításra.
13+1. A számonkérés eredményét időben közöljük a tanulókkal. Tartsuk magunkat a bejelentett időponthoz.
Felhasznált irodalom:
http://dragon.unideb.hu/~nevtud/Tanarkepzes/meres/3_fejezet.pdf
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése